Platser kvar till vårens POCUS-kurs i Stockholm!

2020-11-05 14:13:56
Skribent
johansmedback

Nordens första utbildningsprogram i pediatriskt kliniskt ultraljud (point-of-care ultrasound, POCUS) tar emot ansökningar till vårens kurs!

Patientnära eller kliniskt ultraljud har spridit sig från vuxen akutsjukvård till diverse delar av medicin, inte minst till barnsjukvården. Förutom inom pediatrisk akutsjukvård har entusiasmen kring POCUS ökat markant i olika barnverksamheter, t.ex neonatologi, barnintensivvård och allmän barnsjukhusvård (pediatric hospital medicine) under senaste åren med rekommendationer för användning och träning från olika professionella föreningar inom barnsjukvården.

Den pediatriska POCUS kursen på ALB etablerades i 2018 och sedan dess har utbildat över 50 adepter med diverse bakgrund och från olika verksamheter. Fokuset ligger på att erbjuda goda grundläggande kunskaper och praktiska färdigheter inom “core” applikationsområden. Verksamheter som är i behov av mer specifika och avancerade ultraljudskunskaper kan i sin tur lätt och smidigt bygga på dessa grundfärdigheter. Initiativet är även en del av en regional och nationell samverkan, tillsammans med bl.a. StGöran:s Ultraljudsakademi som syftar på att bidra till etablering och spridning av POCUS i Sverige. POCUS gruppen på Barnakuten har även inlett ett samarbete med det internationella nätverket P2 som leds av Hospital for Sick Children i Toronto.

Under våren 2021 erbjuds ALB:s POCUS Kurs på 4+1 utbildningsdagar plus 2 handledardagar över en period av drygt 2 månader. Kursen kommer att avslutas med examination och certifiering med hjälp av POCUS experter från andra sjukhus. Datumen för vårens kurs följer enl nedan:

Utbildningsdagar:

v7, 15-16/2, mån-tis: Core Modul Thorax: Intro, Lunga, Hjärta
v12, 22-23/3, mån-tis: Core Modul Buk: Trauma, Urogenital, Tarm
v12, 24/3, ons: Avancerad Modul Barnakutsjukvård: Mjukdel, Muskuloskeletal, UL-ledda procedurer
Handledningsdagar:
v10, 9/3, tis
v15, 14/4, ons

Examination: v18, 5/5, ons

Kursen är väldigt intensiv och kräver mycket egen engagemang för att man ska kunna samla in tillräckligt med undersökningar utanför kursdagarna och uppnå god kompetensnivå. Därför krävs det att man är kliniskt verksam och har tillgång till ultraljudsmaskin under kursens gång. Man kan välja att gå bara vissa delar av kursen, om detta anses mer lämplig. Vi rekommenderar att man åtminstone är med på en av handledardagarna i alla fall, samt första kursdagen (15/2) om man inte har större erfarenhet med ultraljud sedan tidigare. Kursavgiften för deltagare som inte är anställda på ALB är 20.000 SEK för hela kursen (7 heldagar + examination), alternativt 6.000 SEK per dag om man väljer att gå bara delar av kursen (examinationen ingår).

Anmälning sker via blanketten nedan: https://link.webropolsurveys.com/S/820D000B1316CA80

forum Kommentarer